1. Finn ditt søvnbehov


Jeg kan ikke få sagt nok om hvor viktig søvn er for både livskvaliteten og helsen vår. Men enkelt forklart, sover vi ikke bra så har vi det ikke bra.


Visste du at vi sover ca en tredjedel av livet?


Ca 8 timer er det som er beregnet som et gjennomsnitt for voksne, men det er ingen fasit.

Å finne ut hvor mange timer som er optimalt for akkurat deg er veldig viktig, men det kan være litt vanskelig og krever tålmodighet.


Er du usikker på hvor mange timer du trenger kan du starte med å ta utgangspunkt i 8 timer noen uker, og legge til mer om du ikke føler deg uthvilt, eventuelt trekke fra om du konsekvent våkner tidligere. Det viktigste er å få nok søvn.


Vi trenger alle litt tid for å sovne om kvelden, og ikke alle klarer å stå opp med en gang (den første) vekkerklokken ringer. Husk at dette er tid du må legge til når skal finne ut når du må være i seng om kvelden, for vi trenger alle litt mer tid i sengen enn antallet timer vi faktisk skal sove.


Ta utgangspunkt i det tidligste tidspunktet du må stå opp i hverdagen. Regn ut når du må legge deg for å få nok søvn, i tillegg til sovne/våkne tid.



2. Lag en kveldsrutine


Vi er opptatt av å lage gode leggerutiner for barn, men glemmer ofte at det samme er viktig for oss voksne. Kroppen trenger tid til å omstille seg etter en hektisk dag, for å finne roen og gjøre seg klar for en god natt søvn.


Prøv å ha en fast leggetid hver dag, og helst ikke avvik for mye fra denne i helgene. Forsøk å sette av en time eller to til å lage deg en kveldsrutine.


Unngå trening og store måltider på kvelden. Drikker du koffein bør du faktisk ta siste kopp minimum 6 timer før du skal sove.


Økt teknologi og skjerm bruk er kanskje den største grunnen til at mange ikke får nok søvn, og kanskje det gjelder deg også?


Lyset fra skjermene bidrar til å forstyrre kroppens naturlige døgnrytme, blant annet ved å dempe produksjonen av hormonet melatonin.


Men det viktigste er kanskje heller det at vi får så enorme mengder inntrykk og informasjon som hjernen vår bruker mye energi på å bearbeide, ofte helt uten at vi er klar over det selv. Hjernen blir rett og slett overstimulert, og det påvirker søvnen.


Ekspertene anbefaler derfor å unngå skjermbruk 1-2 timer før du skal sove, så start gjerne din kveldsrutine med å legge vekk mobilen.


Ha gjerne faste tidspunkt for å spise kveldsmat, pusse tenner og skifte til nattøy for å signalisere til hjernen og kroppen at det snart er tid for å sove.


Hvis du tenker mye når du skal sove kan det kanskje være en lur ide og skrive ned hva du tenker på for å få det ut av hodet.


Andre gode aktiviteter på kvelden kan være å tøye litt på kroppen, kanskje gjøre litt yin yoga? Eller klassikeren, å lese et magasin eller en bok?



3. Optimaliser soverommet


"Riktig utstyr er halve jobben" også når det kommer til søvn, har du tenkt på det?


Invester derfor i en komfortabel seng som passer dine behov, riktig pute og behagelig sengetøy.


Det er også viktig at det blir helt mørkt på soverommet når det er tid for å sove, så mørkleggende gardiner eller annen solskjerming er også en god investering.


For flere tips til hvordan du kan optimalisere soverommet ditt for bedre søvn les innlegget mitt "3 enkle tips til et bedre soverom", du finner det både på instagram eller nettsiden min idangelica.no


Følg meg gjerne hvis du ønsker flere tips om hvordan et bedre hjem kan gi deg en bedre hverdag, og jeg blir veldig glad om du deler.


-Angelica


1. Hvor?


Først må du finne ut hvor sofaen skal stå, og hvilke mål du må forholde deg til når du velger sofa.


Det er viktig at størrelsen passer til rommet.


Skiss gjerne en plantegning av rommet med mål som du kan ta med deg til møbelbutikken, da kan de hjelpe deg med å finne en optimal plassering som du kanskje ikke hadde tenkt på selv.



2. Hvem?


Hvem skal bruke sofaen i det daglige?


Har du ofte gjester? Og hvor mange ekstra sitteplasser trenger du da?


Hvilke aldersgrupper skal bruke sofaen? Barn, ungdom, voksne eller eldre?


Det er viktig å ta hensyn til hvem som skal bruke sofaen når en velger sittekomfort og tekstiler.



3. Hvordan?


Liker du å sitte i sofane?


Eller kanskje du helst vil ligge?


Skal sofaen være et blikkfang, eller vil du at den skal ha et mer dempet utrykk?


Hvordan ser rommet ut ellers, er det andre møbler den skal passe til som du har fra før?



Hvis du tar deg tid til å tenke litt over disse tre punktene er det mye lettere å ta et godt valg når du skal kjøpe ny sofa.


Tar du med plantegning, bilder og eventuelle fargeprøver til møbelforhandleren er det lettere å få god hjelp til å velge den rette.


Synes du det er vanskelig kan det være lurt å få hjelp av en interiørdesigner, sofa er en stor investering som skal brukes nesten hver dag og forhåpentligvis vare i mange år.



1. Start med fargeprøver


Fargene påvirkes av lyset og omgivelsene, så start alltid med å ta med deg noen store fargeprøver hjem for å se hvordan de ser ut i lyset hjemme hos deg, og hvordan fargen ser ut mot eksisterende materialer som gulv og møbler.


Når du har funnet en eller flere favoritter gjør du et lite prøvestrøk, enten rett på veggen eller på et stort stykke gråpapir som du kan henge opp. Observer hvordan fargen forandrer seg med lyset gjennom dagen.



2. Velg kvalitet


Godt verktøy er halve jobben, så det lønner seg å investere i godt maleutstyr. En billig malekost som slipper bust midt i malejobben kan ødlegge resultatet og skape mye fustrasjon.


Jeg anbefaler på det varmeste Jotun Pure Color som er en kvalitetsmaling med nydelig matt finish. Den har også dekkgaranti på to strøk, og er veldig god å jobbe med.



3. Vær nøye med forarbeidet


Det er kjedelig å bruke tid på maskeringstape og tildekking av gulv og møbler når du er ivrig etter å komme igang med malingen, men det er viktig.


Er det skruehull eller andre ujevnheter i veggen er det viktig å ta seg tid til å sparke og pusse.


Kvist og sperregrunning er et must hvis du skal male treverk, det er ikke noe pent hvis kvistene blør igjennom malingen etter noen måneder.



Synes du det er vanskelig å velge farger? Jeg kan hjelpe deg!

1
2
 
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • Gray Linkedin Ikon

©ID Angelica Fosso ENK:organisasjonsnummer 925860948