Sett av tid til å prøve


Først og fremst, for all del ikke kjøp madrass uten å ta deg god tid til å prøve den først!


Kjøp av ny madrass er en viktig investering som du skal være fornøyd med i lang tid. Gjennomsnittlig har de fleste en seng i ca 15 år, og fordi vi sover ca en tredjedel av døgnet betyr det at du skal ligge på denne investeringen i ca 5 år. Da bør du sette av noen timer til å gå i butikken å prøveligge, helst en dag du er opplagt og har god tid.



Ta imot hjelp og veiledning


Utvalget av madrasser kan være overveldende, og derfor er det veldig lurt å ta imot hjelp.


Mange madrasser ser jo nesten helt like ut på utsiden, men det er store forskjeller på innsiden.


En dyktig selger vil stille deg spørsmål for å forstå dine behov og preferanser, og kan da kombinert med sin kunnskap vise deg hvilke madrasser som kan være aktuelle for akkurat deg, slik at du slipper å prøveligge unødvendig mange.



Fasthetsgrad


Det kan være greit å ta utgangspunkt i om du ønsker en myk eller fast følelse, og hvilke liggestilling du foretrekker. Men husk at dette nettopp er et utgangspunkt og ikke en fasit.


Ikke heng deg for mye opp i hva en fasthetsgrad heter, da de likevel varierer fra madrass til madrass og oppleves forskjellig.


Målet er uansett at madrassen skal balansere kroppen på en slik måte at ryggsøylen ligger rett.

Buer ryggen oppover er madrassen for fast, eller nedover så er madrassen for myk.


Liggestilling


Prøv madrassen sideliggende, så kan den som hjelper deg raskt se hvor rett ryggen din ligger, eller få de til å ta et bilde så du kan se selv.


Ikke glem å tenke på hvordan du ligger til vanlig, det er viktig at du tar deg tid til å prøve sengen på denne måten også. Sover du på ryggen er det spesielt viktig at du kommer nok ned i madrassen til å få støtte i korsryggen. Sover du på magen er det viktig at du ikke synker for dypt og dermed belaster nakken.


Liggestillingen din har også mye å si for hvilke pute du bør ha, men det kommer jeg tilbake til.

Oppdatert: april 24


1. Finn ditt søvnbehov


Jeg kan ikke få sagt nok om hvor viktig søvn er for både livskvaliteten og helsen vår. Men enkelt forklart, sover vi ikke bra så har vi det ikke bra.


Visste du at vi sover ca en tredjedel av livet?


Ca 8 timer er det som er beregnet som et gjennomsnitt for voksne, men det er ingen fasit.

Å finne ut hvor mange timer som er optimalt for akkurat deg er veldig viktig, men det kan være litt vanskelig og krever tålmodighet.


Er du usikker på hvor mange timer du trenger kan du starte med å ta utgangspunkt i 8 timer noen uker, og legge til mer om du ikke føler deg uthvilt, eventuelt trekke fra om du konsekvent våkner tidligere. Det viktigste er å få nok søvn.


Vi trenger alle litt tid for å sovne om kvelden, og ikke alle klarer å stå opp med en gang (den første) vekkerklokken ringer. Husk at dette er tid du må legge til når skal finne ut når du må være i seng om kvelden, for vi trenger alle litt mer tid i sengen enn antallet timer vi faktisk skal sove.


Ta utgangspunkt i det tidligste tidspunktet du må stå opp i hverdagen. Regn ut når du må legge deg for å få nok søvn, i tillegg til sovne/våkne tid.



2. Lag en kveldsrutine


Vi er opptatt av å lage gode leggerutiner for barn, men glemmer ofte at det samme er viktig for oss voksne. Kroppen trenger tid til å omstille seg etter en hektisk dag, for å finne roen og gjøre seg klar for en god natt søvn.


Prøv å ha en fast leggetid hver dag, og helst ikke avvik for mye fra denne i helgene. Forsøk å sette av en time eller to til å lage deg en kveldsrutine.


Unngå trening og store måltider på kvelden. Drikker du koffein bør du faktisk ta siste kopp minimum 6 timer før du skal sove.


Økt teknologi og skjerm bruk er kanskje den største grunnen til at mange ikke får nok søvn, og kanskje det gjelder deg også?


Lyset fra skjermene bidrar til å forstyrre kroppens naturlige døgnrytme, blant annet ved å dempe produksjonen av hormonet melatonin.


Men det viktigste er kanskje heller det at vi får så enorme mengder inntrykk og informasjon som hjernen vår bruker mye energi på å bearbeide, ofte helt uten at vi er klar over det selv. Hjernen blir rett og slett overstimulert, og det påvirker søvnen.


Ekspertene anbefaler derfor å unngå skjermbruk 1-2 timer før du skal sove, så start gjerne din kveldsrutine med å legge vekk mobilen.


Ha gjerne faste tidspunkt for å spise kveldsmat, pusse tenner og skifte til nattøy for å signalisere til hjernen og kroppen at det snart er tid for å sove.


Hvis du tenker mye når du skal sove kan det kanskje være en lur ide og skrive ned hva du tenker på for å få det ut av hodet.


Andre gode aktiviteter på kvelden kan være å tøye litt på kroppen, kanskje gjøre litt yin yoga? Eller klassikeren, å lese et magasin eller en bok?



3. Optimaliser soverommet


"Riktig utstyr er halve jobben" også når det kommer til søvn, har du tenkt på det?


Invester derfor i en komfortabel seng som passer dine behov, riktig pute og behagelig sengetøy.


Det er også viktig at det blir helt mørkt på soverommet når det er tid for å sove, så mørkleggende gardiner eller annen solskjerming er også en god investering.


For flere tips til hvordan du kan optimalisere soverommet ditt for bedre søvn les innlegget mitt "3 enkle tips til et bedre soverom", du finner det både på instagram eller nettsiden min idangelica.no


Følg meg gjerne hvis du ønsker flere tips om hvordan et bedre hjem kan gi deg en bedre hverdag, og jeg blir veldig glad om du deler.


-Angelica


1. Hvor?


Først må du finne ut hvor sofaen skal stå, og hvilke mål du må forholde deg til når du velger sofa.


Det er viktig at størrelsen passer til rommet.


Skiss gjerne en plantegning av rommet med mål som du kan ta med deg til møbelbutikken, da kan de hjelpe deg med å finne en optimal plassering som du kanskje ikke hadde tenkt på selv.



2. Hvem?


Hvem skal bruke sofaen i det daglige?


Har du ofte gjester? Og hvor mange ekstra sitteplasser trenger du da?


Hvilke aldersgrupper skal bruke sofaen? Barn, ungdom, voksne eller eldre?


Det er viktig å ta hensyn til hvem som skal bruke sofaen når en velger sittekomfort og tekstiler.



3. Hvordan?


Liker du å sitte i sofane?


Eller kanskje du helst vil ligge?


Skal sofaen være et blikkfang, eller vil du at den skal ha et mer dempet utrykk?


Hvordan ser rommet ut ellers, er det andre møbler den skal passe til som du har fra før?



Hvis du tar deg tid til å tenke litt over disse tre punktene er det mye lettere å ta et godt valg når du skal kjøpe ny sofa.


Tar du med plantegning, bilder og eventuelle fargeprøver til møbelforhandleren er det lettere å få god hjelp til å velge den rette.


Synes du det er vanskelig kan det være lurt å få hjelp av en interiørdesigner, sofa er en stor investering som skal brukes nesten hver dag og forhåpentligvis vare i mange år.

1
2